zaterdag 13 september 2008

waanzin, waanzin, alles is waanzin



“Ik wil helemaal niet meer spreken met de wereld; ik wil proberen te vergeten dat ik dit ooit gedaan heb. (...) Zal ik na met de wereld ruzie gemaakt te hebben naar bed gaan. Of zal ik naar een plek vluchten waar niemand mijn taal kent noch verstaat, noch ik de hunne versta. (...) Nee, ik zal de wereld niet verlaten – ik zal mijn intrek in een gekkenhuis nemen en zien of de onpeilbare waanzin het raadsel van het leven niet wil onthullen. Wat een dwaas ben ik, waarom heb ik dit al niet veel eerder gedaan, heb ik niet al veel eerder begrepen wat het zeggen wil dat de Indianen eer bewijzen aan de waanzinnigen, en voor hen opzij gaan. Ja, het gekkenhuis in – denk je ook niet dat ze me toe zullen laten?”
S. Kierkegaard (P)

Geen opmerkingen: