zaterdag 16 februari 2008

SEX PARTS

Twee weken geleden werd in Antwerpen een tentoonstelling van Louis Paul Boons Fenomenale Feminatheek verboden. Vooral De Morgen maakte daar heel wat heisa rond. Alles moet kunnen. Alles mag getoond worden. Maak de laatste heilige huisjes met de grond gelijk, dachten ze bij de krant. En prompt toonde de redactie op haar website foto's die volgens Ludo Helsen het daglicht niet mogen zien. Want een open geest beleeft meer... Ik geloof dat je de foto's nog altijd op http://www.demorgen.be/ kunt bekijken.

Iedereen die Boons Eros en de eenzame man heeft gelezen, weet dat de schrijver niet vies was van een pedofiele pennentrek meer of minder. En als je door de feminatheek wandelt, stoot je geheid op een plaatje dat je maar beter niet op je pc downloadt, want voor je het weet ben je de schakel in een ongepast netwerk. Behoorlijk hypocriet was het dan ook van de krant om alleen de brave prentjes te tonen. Waarom gingen ze niet voor de hardcore beelden? Hadden ze schrik om zelf een illegaal pad te bewandelen?

Het tijdperk van de polaroid is officieel afgesloten. Met enige nostalgie blader ik dan ook door een catalogus van Andy warhol: Ladies & Gentlemen, Sex Parts, Torsos, Polaroids. Warhol vroeg - vooral in de jaren 70 - aan bezoekers van The Factory even naakt voor zijn camera te poseren voor een 'anonieme' polaroid van zijn of haar (vooral zijn) geslachtsdelen. Zijn niets verhullende foto's werden al tentoongesteld en verschenen net als de Feminatheek in boekvorm. Maar ze zijn zo 'into your face' dat ik niet onmiddellijk uitttreksels op het net vond.

Hebben Warhols polaroids artistieke waarde? Ongetwijfeld, want ze werden genomen door de invloedrijkste kunstenaar van de vorige eeuw. Zit iemand te wachten op een expositie van de Feminatheek? Stel dat de grote Vlaamse schrijver nu eens toevallig bierviltjes had verzameld? Of Artis-punten? De artistieke en opwindende waarde van de blote madammen ligt volgens mij ver onder het vriespunt.

Geen opmerkingen: