donderdag 6 maart 2008

PAUL MCCARTHY


Het SMAK zit in slechte papieren en dat verwondert me niks. De zakelijk leider werd ontslagen nu blijkt dat er een gigantische put is geslagen in de begroting van het museum. Een paar maanden geleden bezocht ik er de tentoonstelling van Paul McCarthy. Een overweldigende ervaring, daar niet van. Maar ik vroeg me toen eerlijk gezegd al af of het verantwoord is om voor één expositie met ketchupkunst letterlijk de muren van je museum te slopen. Paul McCarthy is een grote meneer in de hedendaagse kunst (zeggen sommigen), maar of zijn werk nu echt de moeite loont om je kunsthuis volledig te verbouwen?
.
Veel meer indruk maakte het SMAK enkele jaren geleden met een tentoonstelling van de Vlaamse schilder Michaël Borremans. Een ingetogen presentatie sloopte toen ook muren. Figuurlijk. En bij mij althans. Een lichte euforie maakte zich van me meester toen ik in het Gentse museum voor de eerste keer een schitterend overzicht kreeg van de Gentenaar. En voor mij verdrong hij onmiddellijk Luc Tuymans van zijn troon. Ik geloof dat ik er bij het starten van de blog al over vertelde. Soit. Wat ik wou zeggen: dEUS brengt binnenkort een nieuwe cd uit en het artwork werd geleend bij Borremans.

Geen opmerkingen: